Kaupungeille 100 miljoonaa euroa tukea joukkoliikenteeseen – monille oma auto on elinehto

Autot Lifestyle · Terhi Piiroinen

Maaseudun väestä tuntuu usein siltä, että liikenteeseen liittyvistä asioista päättävät henkilöt elävät vihreän kuplan sisällä, jossa ihmisten käytössä on valtava määrä eri liikkumisvaihtoehtoja.

On metroa, busseja, ratikoita ja kaikkea junista funikulaareihin ja jokilautoista kaupunkipyöriin. Paitsi maaseudulla. Siellä kulkee hyvällä tuurilla yksi bussi kerran päivässä kolmen kilometrin päässä sijaitsevalta pysäkiltä, jonne täytyy rämpiä pimeän korpitien läpi, koska katuvalot kuuluvat vain kaupunkielämän ylellisyyksiin.

Lähijunaverkoston laajentaminen jo olemassa olevaan rataverkkoon ja vanhojen kyläasemien käyttöön ottaminen voisi olla yksi ratkaisu saattaa joukkoliikennettä lähemmäs myös maaseutua. Joku muita parempana itseään pitävä voisi naljailla, että ketään ei pakoteta asumaan haja-asutusseudulla.

Kyläkoulujen lakkauttaminen, palvelujen karsiminen, maaseutuyrittäjien elannon polkeminen ja yksityisautoilusta rokottaminen ei ainakaan tee Suomen kaunista maaseutua houkuttelevammaksi, vaikka moni perhe unelmoi lapsensa kasvattamisesta puhtaan luonnon ja turvallisen ympäristön äärellä. Kyse on valinnoista, jossa jokaisella suomalaisella tulisi olla yhtäläiset mahdollisuudet.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt 105 miljoonaa euroa joukkoliikenteen valtionavustuksia 14 kaupunkiseudulle Suomessa. Vuotuisen perusavustuksen lisäksi avustusta on myönnetty koronan aiheuttamiin lipputulomenetyksiin, polttoaineen hinnannoususta aiheutuneisiin kuluihin, ilmastoperusteisiin toimenpiteisiin sekä maankäytön, asumisen ja liikenteen -sopimusten mukaisiin joukkoliikennetoimenpiteisiin seitsemällä seudulla.

Avustusta saivat pääkaupunkiseudun lisäksi Tampere, Turku, Oulu, Hämeenlinna, Joensuu, Jyväskylä, Kotka, Kouvola, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Pori ja Vaasa. On ymmärrettävää, että joukkoliikenneavustuksia ei jaeta paikkakunnille, joissa ei edes ole linja-autoasemaa. Sen sijaan nyt on pohdittava, kuinka maaseudun asukkaiden liikkumista tuetaan, jotta peli säilyy kaikille reiluna. Oma auto on elinehto maaseudulla, eikä sitä ole kohta enää varaa käyttää.