Kriisihenkilöstöä korvattiin tekoälyllä – antoi syömishäiriöstä kärsiville laihdutusvinkkejä

Syömishäiriöstä kärsivien ihmisten auttamiseen erikoistunut National Eating Disorders Association -organisaatio otti taannoin käyttöönsä tekoälyn, joka jutteli apua tarvitsevien henkilöiden kanssa chat-viestien välityksellä. Tekoäly nimeltä Tessa korvasi noin 200 vaaaehtoista sekä päivystyksessä työskentelevät ihmiset, jotka vastasivat ihmisten puheluihin ja viesteihin.

MAINOS ALKAA
MAINOS LOPPUU

Tessa-hyvinvointibotti ei kuitenkaan toiminut suunnitellusti. Ihmiset alkoivat jakamaan ruutukaappauksia keskusteluista, joita Tessan kanssa oli käyty chat-viestikentässä. Tekoäly antoi syömishäiriöstä kärsiville ihmisille neuvoja laihduttamiseen ja ruokien rajoittamiseen, mikä oli saanut Tessan kanssa keskustelevat ihmiset järkyttymään.

Tekoälyn kanssa käytyjen keskustelujen tultua ilmi NEDA päätti People-sivuston mukaan ottaa Tessa-hyvinvointibotin pois käytöstä. Eräässä keskustelussa tekoäly jopa ohjeisti syömishäiriötä sairastavaa henkilöä mittaamaan oman kehonsa rasvaprosenttia nipistelemällä vatsanahkaa.

Voit halutessasi lukea Starassa myös lisää juuri tähän artikkeliin liittyvistä teemoista ja aiheista, kuten , tai laajemmin tästä aihealueesta Lifestyle, Terveys, Viihdeuutiset -osioistamme.