Turun Kakolanmäen funikulaari on poistettu käytöstä toistaiseksi. Syynä on kahden vuoden välein tehtävä määräaikaistarkastus, jossa käydään läpi laitteen kaikki järjestelmät.
Tarkastusprosessi ei ole edennyt suunnitellussa aikataulussa, sillä kaikkia testejä ei ole saatu suoritettua vaaditulla tavalla.
Kaupungin mukaan laitetta ei voida ottaa käyttöön ennen kuin kaikki turvallisuuslaitteet on tarkastettu ja hyväksytty.
– Funikulaaria saa käyttää vasta, kun testit on hyväksytysti suoritettu. Se palaa liikenteeseen heti, kun kaikki tarkastukset on tehty, kaupungin vastaava rakennuttaja Antti Aalto kertoo.
Turun funikulaarista on tullut vuosien varrella yksi kaupungin tunnetuimmista maamerkeistä ja suosittu kulkuväline Kakolanmäelle. Sen käyttöä ovat aiemminkin keskeyttäneet tekniset viat ja huoltotarpeet, mutta kaupungin mukaan turvallisuus on aina ensisijainen.
Funikulaari on köysiradalla toimiva raitiotie, jossa vaunu liikkuu jyrkkää rinnettä ylös ja alas vaijerin vetämänä.
Tyypillisesti funikulaarissa kaksi vaunua kulkee vastakkaisiin suuntiin ja tasapainottaa toisiaan. Ratkaisu on käytännöllinen paikoissa, joissa tavallinen katu- tai junaliikenne ei onnistu korkeuserojen vuoksi.
Maailmalla on satoja funikulaareja. Ne ovat yleisiä etenkin vuoristoisissa kaupungeissa ja matkailukohteissa. Tunnettuja esimerkkejä ovat Prahan Petřínin funikulaari, Hongkongin Peak Tram sekä Valparaison funikulaarit Chilessä.
Euroopassa niitä on kymmeniä, erityisesti Sveitsissä, Italiassa ja Portugalissa. Suomessa Turun Kakolanmäen funikulaari on ainoa lajissaan.