Ruotsi keskittää tapahtumat yhteen tietokantaan – koska Suomessa tehdään sama?

Ruotsi on ottanut käyttöön uuden digitaalisen järjestelmän, jonka avulla kaikki maan matkailukohteet saadaan paremmin esille ympäri maailman. Ruotsin virallinen matkailun markkinointiorganisaatio Visit Sweden on koonnut yhteen tietokannan, johon kaikki maassa toimivat hotellit, ravintolat, tapahtumat ja nähtävyydet voivat syöttää omat tietonsa.

------

Sovellukset, matkailusivustot ja hakukoneet kaikkialla maailmassa hyödyntävät tietokantaa omassa järjestelmässään. Käytännössä tämä tarkoittaa, että jos matkailija etsii tietoa esimerkiksi Tukholman hotelleista, risteilyistä tai pohjoisen revontulimatkoista, niin sama ja ajantasainen tieto löytyy useista eri palveluista.

Tukholma, Ruotsi. Kuva: Stara
Tukholma, Ruotsi. Kuva: Stara

Tietokantaa voi hyödyntää kaikki matkailusivustot, olipa kyse Google Mapsista, Booking.comista tai Visit Swedenin omista sivuista. Kaikki perustuu samaan tietokantaan, joten tiedot pysyvät oikeina ja kattavina.

Järjestelmä on rakennettu avoimen standardin mukaisesti. Tieto on vapaasti käytettävissä ilman lisenssimaksuja. Mukana on jo kymmeniä tuhansia matkailuyrittäjiä ympäri Ruotsia, suurista hotelliketjuista pieniin paikallisiin toimijoihin.

Tavoitteena on tehdä Ruotsin matkailusta entistä houkuttelevampaa ja helpommin saavutettavaa digitaalisesti. Vastaavaa projektia ei ole tiettävästi missään muualla maailmassa.

Jos upotus ei näy, voit katsoa sen tästä.

Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten , tai laajemmin aihealueesta Matkailu.

. .