Joulukalenteri on tuttu tapa laskea päiviä jouluaattoon. Sen juuret ulottuvat 1800-luvun Saksaan, jossa adventin ajan odotusta alettiin kuvittaa paperisilla kuvilla ja kynttilöillä. Ensimmäiset painetut kalenterit ilmestyivät 1900-luvun alussa. Pian tapa levisi ympäri Eurooppaa.
Suomessa joulukalenterit yleistyivät sotien jälkeen. Suklaakalenterit tekivät läpimurron 1980-luvulla. Viime vuosina perinteiset suklaakalenterit ovat saaneet rinnalleen uudenlaisia versioita.
Markkinoilla on nykyään kahvikalentereita, olut- ja viinikalentereita, kosmetiikkakalentereita sekä jopa lemmikeille suunnattuja kalentereita. Kehitys näkyy myös siinä, että kalenterit ilmestyvät kauppojen hyllyille jo hyvissä ajoin syksyllä.
Tämä on herättänyt kritiikkiä turhan aikaisin alkavasta joulun kaupallisesta sesongista. Talousmaailma talloo juhlapyhään liittyviä arvoja.
Yksi tämän syksyn puhutuimmista uutuuksista on Anthropologien 24 Days of Beauty Advent Calendar -niminen joulukalenteri, joka tarjoaa matkakokoisia kosmetiikkatuotteita luksusbrändeiltä.
Kalenterin tuotteiden arvon kerrotaan olevan kolminkertainen verrattuna myyntihintaan. Osa asiakkaista tilaa sen ennakkoon jo kesällä. Kalenteri maksaa 115 euroa.
Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten Joulu, kauneus tai laajemmin aihealueesta Lifestyle.