Soita videopuhelu mummolle ja jumpatkaa yhdessä – ikäihmiset tarvitsevat nyt liikuntaa

Lifestyle Terveys · Terhi Piiroinen

Koronaviruksen ehkäisytoimet ovat sulkeneet karanteeniin 844.000 yli 70-vuotiasta. Nuorempien tehtävänä on toimittaa tai tilata heille ruokaa ja soitella kuulumisia. Vierailuja tulee välttää. Ikäinstituutin sivuilla on maksuttomia jumppa- ja liikuntaohjeita ikäihmisille.

Vanhukset pysyvät hyvässä kunnossa kuntoilemalla ja vahvistamalla mielen voimavaroja päivittäin. Iäkkäillä ihmisillä liikkumisen epävarmuus ja liikkumiskyvyn ongelmat johtuvat usein heikentyneestä jalkojen lihasvoimasta ja tasapainosta. Esimerkiksi vuodelepo vähentää lihasmassaa jopa 1−2 prosenttia vuorokaudessa.

Viikkojen koronakaranteeni sohvalla istuen voi sananmukaisesti viedä voimat. Ikäinstituutin voima- ja tasapainoharjoittelun liikepankista, voitas.fi, löytyy 20-30 minuutin jumppavideoita ja jumppaohjelmia. Niitä voi tehdä videopuhelun välityksellä koko perheen voimin.

– Jos tuolista nouseminen on vaikeaa tai kävely hidasta, niin kannattaa vahvistaa jalkoja säännöllisellä kotivoimistelulla ja kävelylenkeillä ulkona. Ikä ei estä kuntoilua, eikä korona luontoon lähtemistä, ohjeistaa kansanterveystieteen dosentti Katja Borodulin Ikäinstituutista.

Mielen hyvinvointia voi ja kannattaa vahvistaa. On tärkeää tunnistaa ja arvostaa arjessa iloa ja voimaa antavia asioita. Asioihin suhtautumisen tavalla on merkitystä. Myönteiseen suuntaaminen ja toiveikkuus kannattelevat arjen haasteissa. Mielen hyvinvoinnin taitopankki, ikäopisto.fi, tarjoaa tietoa, kuunneltavaa ja kokeiltavaa viidestä eri teemasta.

Uusimmat