Omega-3 ja omega-6 -rasvahappojen nauttiminen auttaa suolistosyöpiin sairastuneiden ihmisten parempia selviytymismahdollisuuksia ja eliniän ennusteen parantamista. Tuoreen tutkimuksen mukaan omega-3 -rasvahappojen hajoaminen tuottaa molekyylejä, jotka voivat estää syöpäpesäkettä kasvamasta.
Mikäli potilas kuitenkin nauttii liikaa omega-6 -rasvahappoja, saattaa syövästä toipuminen olla haastavampaa. Toisin sanoen rasvahappoja tulee nauttia oikeassa suhteessa ja suositusten mukaan. Kalaöljystä saatavaa omgea-3 -rasvahappoa tulisi nauttia 2,5 kertaa omega-6 -rasvahappoon verrtattuna, jotta yhdistelmän avulla saisi toivottua ehkäisyä paksu- ja peräsuolisyöpään.
Omega-3 -rasvahappoja voi saada lohesta, tonnikalasta ja saksanpähkinöistä. Omega-6 -rasvahappoja saa puolestaan prosessoiduista kasviöljyistä. Länsimainen ruokavalio sisältää kuitenkin usein liikaa omega-6 -rasvahappoja, jolloin tulisi nauttia suhteessa enemmän omega-3:a sisältäviä ruoka-aineita. Tutkimustulos julkaistiin British Journal of Cancer -sivustolla.
Voit lisätä Staran Googlen ensisijaiseksi lähteeksi klikkaamalla tästä ja ruksittamalla laatikon. Voit myös lukea lisää tähän artikkeliin liittyvistä teemoista ja aiheista, kuten kala, lääkäri, ruoka, syöpä, tutkimus tai laajemmin samasta aihealueesta Lifestyle, Terveys -osioistamme.