Viskigate: Viranomaiset järjestivät messuille miljoonien mainoskampanjan

Viihdeuutiset · Stara.fi

Suomen viranomaisten toiminta on saanut viime aikoina suomalaiset ällistymään kerta toisensa jälkeen, kun holhousyhteiskunnan määräykset ja kiellot menevät kerta toisensa jälkeen naurettavammaksi. Tuorein käänne kieltolain palauttamisessa on niin sanottu Viskigate.

Aluehallintovirasto AVI kielsi Olut- ja Viskiexpo 2014 -messuilta ja siihen liittyviltä yksityisiltä blogeilta viski-sanan käytön tapahtuman nimessä, joten messujen nimi täytyi muuttaa muotoon OlutExpo 2014.

Tieto kiellosta levisi nopeasti Helsingin Sanomiin, jonka artikkelista suomalaiset saivat jälleen kerran aiheen kritisoida viranomaisten toimintaa. Erityisesti sosiaalinen media on ollut tänään pullollaan viskiin liittyviä päivityksiä linkkeineen, kuvineen ja videoineen. Yhteensä tällaisia päivityksiä on varovaisen arvion mukaan vähintään kymmeniätuhansia.

Ampparit.com
Ampparit.com

Tapauksen häviäjä on kansalaisten arvostus viranomaisia kohtaan, mutta ylivoimainen voittaja on OlutExpo, jolle Viskigate on ollut todellinen onnenpotku. Messutapahtuma on nimittäin saanut viranomaisten viski-kiellon ansiosta jopa miljoonien eurojen arvosta näkyvyyttä Facebookissa, Twitterissä ja kaiken lisäksi myös lukemattomissa medioissa julkaistuissa toimitetuissa artikkeleissa.

Medioiden artikkeleita ja sosiaalisen median päivityksiä ei voi ostaa rahalla, mutta sama näkyvyys mainostilaksi muutettuna verkkolehdissä ja sosiaalisissa medioissa olisi maksanut helposti seitsemännumeroisen summan euroja. Vastaavaan kampanjaan ei millään messutapahtumalla olisi mahdollisuuksia – ilman viranomaisten apua. Tilanteen suuruusluokka näkyy esimerkiksi siitä, että Suomen käytetyimmät hashtagit ovat tällä hetkellä #viski ja #viskigate.

Trendsmap.com
Trendsmap.com