Suomalaiset panostavat nyt grillaamiseen – makkaranpaisto ei enää riitä

Koti & Asuminen Ruoka · Tim Isokivi

Suomalaisten suhde grillaamiseen vaikuttaa muuttuneen. Prisman myyntidatan mukaan savustuslaitteiden ja digitaalisten paistomittareiden myynti on kasvanut. Tämän viittaa siihen, että grillauksesta haetaan nyt pitkäkestoisia elämyksiä.

– Korona-aikana ostettiin paljon yksittäisiä grillejä, mutta nyt se on selvästi kääntynyt lisävarusteiden puoleen. Kärjistetysti voidaan sanoa, että grillaamiselta vaaditaan ja odotetaan nyt enemmän kuin nopeasti paistetuttuja makkaroita, kertoo S-ryhmän raudan ja pihan myyntipäällikkö Marko Väänänen tiedotteessa.

Savustuslastujen myynti on kaksinkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Myös hauduttamiseen liittyvien tuotteiden suosio on kasvussa, sillä esimerkiksi digitaalisten paistomittareiden myynti on lisääntynyt 50 prosenttia. Väänäsen mukaan tämä kertoo siitä, että suomalaiset viihtyvät nyt pitkiäkin aikoja grillin äärellä.

Suomalaisten kerrotaan valmistavan monipuolisesti grilliruokia. Savustuksessa suositaan muun muassa lohta. Myös kasviksilla, kuten erilaisilla paprikoilla, ennustetaan olevan runsaasti kysyntää kesän grillaussessioissa.

Grillejä ei myydä yhtä paljon kuin korona-aikana, mutta myynti on edelleen tasaista. Halutuin tuote on edelleen kaasugrilli. Myös hiiligrilli ja savustamiseen tarkoitetut grillimallit ovat kuitenkin saavuttaneet sen suosiota.